Per qualsevol dubte o pregunta, ens pots trucar al telèfons 973 279 999 (SSTT Ensenyament) o 973 273 151 (ATM). O, si ho prefereixes, escriu-nos aquí mateix:

Tots els camps són obligatoris.

parada literària

El concurs

El transport públic i la mobilitat sostenible, segura i saludable es fonamenten en el valor de la sostenibilitat. Un món sostenible és per a tots i el construïm entre tots.

Aquest concurs forma part d’un projecte pedagògic, integral i transversal que té com a objectiu fomentar l’ús del transport públic, la mobilitat en bicicleta i a peu, en definitiva la mobilitat sostenible i segura. entre tota la comunitat educativa –alumnes, pares i mares i professors– per desplaçar-se habitualment per la ciutat i, especialment, fins a l’escola i l’institut.

Aquesta és la sisena edició del ‘Parada Literària’, que manté la seva filosofia de participació a nivell de totes les etapes educatives i amb la implicació de les institucions que participen en l’educació: escola i família.

Feu la vostra escola més sostenible. Us hi atreviu?

Organitza:

L’ATM de l’Àrea de Lleida es qui convoca i organitza aquesta sisena edició del Parada Literària. Ho fa amb la col·laboració del Departament de Territori i Sostenibilitat i el Departament d’Ensenyament, qui durà a terme la difusió i dinamització entre els centres educatius per tal que hi hagi una participació col·lectiva d’alumnes, mares, pares i professors.

Organitzen

Les bases

Participants | Categories | Inscripció | Lliurament de treballs
Jurat | Fases del concurs | Premis

El Consorci del Transport Públic de l’Àrea de Lleida, Autoritat Territorial de Mobilitat convoca la sisena edició deI Concurs Escolar “Parada Literària”, que es regeix per les següents bases:

Participants

Hi poden participar:

  • Els alumnes de 2n i 3r Cicle d’Educació Primària.
  • Els alumnes de 1r i 2n Cicle d’ESO.
  • Els alumnes de Batxillerat i Cicles Formatius.
  • Els alumnes dels centres de Formació de persones adultes.
  • Els mares i pares dels alumnes d’Educació Infantil i Primària.
  • Els mares i pares dels alumnes d’Educació Secundària.
  • El professorat.
Tornar al inici

Categories

El Concurs es divideix en vuit categories de participació:

  1. 3r i 4t de Primària (Cicle Mitjà): expressió artística.
  2. 5è i 6è de Primària (Cicle Superior): expressió artística.
  3. 1r i 2n de Secundària (1r Cicle ESO: expressió literària.
  4. 3r i 4t de Secundària (2n Cicle ESO): expressió literària.
  5. 1r i 2n de Batxillerat i Cicles Formatius: expressió literària.
  6. Formació de persones adultes: expressió literària.
  7. Pares i mares: expressió fotogràfica.
  8. Professorat: expressió literària.

“Ens movem en colors: dibuixa el transport públic”. Expressió artística.

  • Grup-1 (Cicle Mitjà). Dibuix sobre el món del transport de persones. Tècnica lliure.
  • Grup-2 (Cicle Superior). Expressió plàstica lliure sobre la mobilitat sostenible.

“Cròniques d’a bord: el transport públic en 40 línies”. Expressió literària. Prosa.

  • Grup-3 (1r Cicle d'ESO). Redacció.
  • Grup-4 (2n Cicle d'ESO). Redacció.

“Què faries per millorar el model de mobilitat de la teva ciutat?” Concurs d'idees.

  • Grup-5 (Batxillerat i Cicles Formatius). Redacció d’una proposta raonada d’un o diversos àmbits d’actuació en els quals treballaríeu per poder canviar i millorar elements que afecten a la mobilitat de la teva ciutat. Per exemple a la xarxa ciclista, la reordenació del trànsit, el foment de modes de transport sostenibles en detriment dels modes motoritzats...

“Redacció lliure sobre la mobilitat sostenible”. Expressió literària.

  • Grup-6 (Alumnes de la formació de persones adultes).

“Com ens movem?” Expressió fotogràfica.

  • Grup-7 (Pares i mares). Fotografia la mobilitat sostenible, segura i saludable. (Carril bus o bici, la família viatjant a bord d’un bus o tren, consultant l’horari d’una parada, fent una excursió amb bici...). Cal incorporar un de peu de foto d’una extensió màxima de 4 línies.

Aproximació didàctica a la mobilitat sostenible. Fitxa descriptiva d’una activitat.

  • Grup-8 (Professorat). Caldrà presentar una fitxa descriptiva d’una activitat d’aula: aproximació didàctica a la mobilitat sostenible. Aquesta activitat haurà de formar part del curs actual o haver-se executat en els dos anteriors com a màxim.
Tornar al inici

Llengua dels treballs

Els treballs escrits s’han de presentar redactats en català.

Activitat a l'aula

Els treballs de les categories 1 a 6 s’han de realitzar en temps lectiu.

Tornar al inici

Format dels treballs

Els dibuixos s’han de realitzar en una mida A4. Altres tècniques creatives seran de format lliure.

Els treballs escrits s’han de presentar amb la plantilla de redacció del concurs que us facilitarà l’escola. També podeu trobar la plantilla per descarregar a http://www.atmlleida.cat/paradaliteraria/#material.

Les fotografies es podran lliurar de la següent manera:

  • Per correu electrònic a l'adreça: paradaliteraria@atmlleida.cat juntament amb un text de peu de foto o títol d’una extensió màxima de 4 línies.
  • Penjant-les a Instagram, Facebook o Twitter amb l'etiqueta #fotoparada6
Tornar al inici

Inscripció al concurs

Per participar en el concurs cada centre educatiu haurà d’omplir el formulari d’inscripció al concurs indicant les categories en les que participarà i enviar-lo per correu electrònic a paradaliteraria@atmlleida.cat abans del 22 de desembre de 2016.

Tornar al inici

Lliurament de treballs

  • Els alumnes participants hauran de lliurar els treballs a l'escola abans del 17 de març de 2017.
  • Un cop garbellats tots els treballs, els centres educatius els trametran, amb indicació d’autoria, al servei educatiu de la zona abans del 23 de març de 2017, el qual definirà un primer nivell de selecció per als presentats en la seva demarcació, i en remetrà els seleccionats a la fase de jurat únic.
  • L’ATM recollirà els treballs via missatger a cadascun dels serveis educatius el dia 30 de març de 2017.
Tornar al inici

El jurat

El jurat estarà format per set membres i presidit per la direcció de l’ATM:

  • 2 representants de l’ATM.
  • 2 representants dels Serveis Territorials d’Ensenyament a Lleida.
  • 2 docents en actiu o del programa de voluntariat del professorat jubilat.
  • 1 escriptor lleidatà.
  • La composició del jurat pot modificar-se si els organitzadors ho consideren necessari.
  • En cap cas el jurat no podrà adjudicar a dos treballs o més el mateix lloc en la classificació.
  • El jurat podrà atorgar amb caràcter excepcional un accèssit.
  • La decisió dels jurats serà inapel·lable.
  • Els guanyadors coneixeran la decisió per mitjà de l'ATM i els treballs que hagin presentat es publicaran a www.atmlleida.cat/paradaliteraria.
  • Els guanyadors i el seu grup classe seran convidats a l’acte de lliurament dels premis que serà el dia 21 d’abril de 2017.
Tornar al inici

Fases del concurs

Calendari

Tornar al inici

Propietat dels treballs

  • Els drets de propietat dels treballs passaran a pertànyer a l’ATM i des del moment en què es rebin, per la qual cosa no es tornaran els suports en què s'hagin presentat als autors.
  • La participació en el Concurs Escolar “Parada literària” de l’ATM suposa que s'accepten els termes de convocatòria, entre els quals els referents a la propietat intel·lectual: els participants cedeixen, durant un termini de 50 anys, a l’ATM tots els drets sobre els treballs duts a terme, sense límit territorial ni material, i amb possibilitat de cessió a tercers, la totalitat o part dels drets patrimonials objecte de la cessió i dels drets de reproducció, edició en paper i per Internet, fixació, compilació, comunicació pública i explotació en relació amb els treballs presentats.
Tornar al inici

Premis

La persona guanyadora de cada categoria rebrà:

  • 1 pack Família per viatjar al Tren dels Llacs. El pack està format per 2 entrades d’adult + 2 entrades de nen i és vàlid per la temporada d'estiu 2017.
  • 1 targeta de l'ATM vàlida per viatjar il·limitadament durant un mes a tota la xarxa de transport integrat.
Tornar al inici

Exposició pública de totes les creacions

  • Els treballs dels guanyadors (dibuixos i redaccions) es publicaran a les xarxes socials i al portal www.atmlleida.cat/paradaliteraria a les xarxes socials de l’ATM i altres webs del Departament d’Ensenyament.
  • Els dibuixos podran ser exposats a la Biblioteca Pública de Lleida o a l’Institut d’Estudis Ilerdencs.
Tornar al inici

Drets d’imatge

La participació en el concurs suposa l’acceptació d’aquestes bases i implica el consentiment del dret i permís il·limitat i irrevocable per a captar, enregistrar, usar, reutilitzar, publicar, republicar i distribuir retrats fotogràfics o imatges dels alumnes premiats i d’aquelles persones que participin en l’acte de lliurament dels premis a través de qualsevol mitjà, sense límitació en el temps, per il·lustració, promoció, art, editorial, publicitat o qualsevol altre propòsit sense finalitats comercials i sempre amb l'objectiu de promoure els valors de la sostenibilitat.

Tornar al inici

Premis

Tots els guanyadors de cada categoria rebran:

  • 1 pack Família per viatjar al Tren dels Llacs. El pack està format per 2 entrades d’adult + 2 entrades de nen i serà vàlid per la temporada 2017.
  • 1 targeta de l'ATM vàlida per viatjar il·limitadament durant un mes a tota la xarxa de transport integrat.

Tren dels Llacs

Col·laboradors

Col·laboradors

Guanyadors d'edicions anteriors

  • Expressió artística.
    “Ens movem en colors: dibuixa el transport públic”.
    • Grup-1 (Cicle Mitjà). Dibuix sobre el món del transport de persones. Tècnica lliure.
      Paula Buendía, alumna del col·legi Sagrada Família de Lleida.
      Descarregar (.jpg)
    • Grup-2 (Cicle Superior). Expressió plàstica lliure sobre la mobilitat sostenible.
      Naiara Blasco, alumna de primària de l’escola El Timó de Sidamon.
      Descarregar (.jpg)
  • Expressió literària. Prosa.
    “Cròniques d'a bord: el transport públic en 40 línies”.
    • Grup-3 (1r Cicle d'ESO). Redacció.
      Ariadna Agustí, alumna de l’Institut Manuel de Pedrolo de Tàrrega per l’obra “Un recorregut groc, dos vides i una passió”.
      Descarregar (.pdf)
    • Grup-4 (2n Cicle d'ESO). Redacció.
      Rita Piñol, alumna de l’Institut Manuel de Pedrolo de Tàrrega per l’obra “Cròniques d’a bord”.
      Descarregar (.pdf)
  • Expressió escrita.
    “Què faries per millorar el model de mobilitat de la teva ciutat?”
    • Grup-5 (Batxillerat i Cicles Formatius).
      Glòria Flotats, alumna de l’Institut Manuel de Pedrolo de Tàrrega.
      Descarregar (.pdf)
  • Expressió escrita.
    “Redacció lliure sobre la mobilitat sostenible”
    • Grup-6 (Alumnes de la formació de persones adultes).
      Mª Dolors Santiveri, del Centre de Formació d’Adults de Tàrrega per l’obra “Bicicleta tot l’any”.
      Descarregar (.pdf)
  • Expressió fotogràfica.
    “Com ens movem?”
    • Grup-7 (Pares i Mares). Fotografia la mobilitat sostenible, segura i saludable.
      Jaume Charles, pare d’un/a alumne/a de l’escola Comtes de Torregrossa d’Alcarràs.
      Descarregar (.jpg)
  • Fitxa descriptiva activitat didàctica.
    “Aproximació didàctica a la mobilitat sostenible.”
    • Grup-8 Article d’opinió (Professorat).
      Montse Melgosa, professora del Col·legi Sagrada Família de Lleida per l’activitat que ha titulat “Mou el cul”.
      Descarregar (.pdf)
  • Expressió artística.
    “Ens movem en colors: dibuixa el transport públic”.
    • Grup-1 (Cicle Mitjà). Dibuix sobre el món del transport de persones. Tècnica lliure. Júlia Lasa, de l’escola Països Catalans de Lleida.
      Descarregar (.pdf)
    • Grup-2 (Cicle Superior). Expressió plàstica lliure sobre la mobilitat sostenible. Naila Blanch Riasol, de l’escola Salvador Espriu de Vallfogona de Balaguer.
      Descarregar (.pdf)
  • Expressió literària. Prosa.
    “Cròniques d'a bord: el transport públic en 40 línies”.
    • Grup-3 (1r Cicle d'ESO). Redacció. Anna González Martínez, de l’Institut la Mitjana de Lleida.
      Descarregar (.pdf)
    • Grup-4 (2n Cicle d'ESO). Redacció. Júlia Solé Fernández, de l’Institut de Ponts.
      Descarregar (.pdf)
  • Expressió escrita.
    “Quin model de mobilitat reflecteix la publicitat?”
    • Grup-5 (Batxillerat i Cicles Formatius). Text d’opinió argumentada a partir de l’anàlisi d’anuncis publicitaris amb relació a les formes de mobilitat de la nostra societat. Jaume Creu París, de l’Institut de Ponts.
      Descarregar (.pdf)
  • Expressió escrita.
    “Redacció lliure sobre la mobilitat sostenible”
    • Grup-6 (Alumnes de la formació de persones adultes). Mª Dolors Santiveri, del Centre de Formació d’Adults de Tàrrega.
      Descarregar (.pdf)
  • Fotografia.
    “Com ens movem?”
    • Grup-7 (Pares i Mares). Fotografia la mobilitat sostenible, segura i saludable. Fotografia la mobilitat sostenible, segura i saludable. Elena Garcia Dalmau, mare d’un/a alumne/a de l’escola Pràctiques II.
      Descarregar (.pdf)
  • Expressió literària.
    “Article d’opinió sobre la mobilitat sostenible”
    • Grup-8 Article d’opinió (Professorat). Montserrat Aloy, del Centre de Formació d’Adults de Tàrrega.
      Descarregar (.pdf)
  • Expressió artística.
    “Ens movem en colors: dibuixa el transport públic”.
    • Grup-1 (Cicle Mitjà). Dibuix sobre el món del transport de persones. Tècnica lliure. Paula Serra del Col·legi El Carme de Lleida.
      Descarregar (.pdf)
    • Grup-2 (Cicle Superior). Expressió plàstica lliure sobre la mobilitat sostenible. Laura Lopera del Col·legi El Carme de Lleida.
      Descarregar (.pdf)
  • Expressió literària. Prosa.
    “Cròniques d'a bord: el transport públic en 40 línies”.
    • Grup-3 (1r Cicle d'ESO). Redacció. Mireia Guiu de l’INS L’Olivera de la Granadella.
      Descarregar (.pdf)
    • Grup-4 (2n Cicle d'ESO). Redacció. Mar Fillat del Col·legi El Carme de Lleida.
      Descarregar (.pdf)
  • Expressió escrita.
    “Quin model de mobilitat reflecteix la publicitat?”
    • Grup-5 (Batxillerat i Cicles Formatius). Text d’opinió argumentada a partir de l’anàlisi d’anuncis publicitaris amb relació a les formes de mobilitat de la nostra societat. Albert Trilla de l’INS Antoni Torroja de Cervera.
      Descarregar (.pdf)
  • Expressió escrita.
    “Redacció lliure sobre la mobilitat sostenible”
    • Grup-6 (Alumnes de la formació de persones adultes). Ignacio Moya del CFA de Mollerussa.
      Descarregar (.pdf)
  • Fotografia.
    “Com ens movem?”
    • Grup-7 (Pares i Mares). Fotografia la mobilitat sostenible, segura i saludable. Imma Solé, mare d’un/a alumne/a de l’INS de Ponts.
      Descarregar (.jpg)
  • Expressió literària.
    “Article d’opinió sobre la mobilitat sostenible”
    • Grup-8 Article d’opinió (Professorat). Montserrat Aloy professora del CFA de Tàrrega.
      Descarregar (.pdf)
  • Expressió artística.
    “Ens movem en colors: dibuixa el transport públic”.
    • Grup-1 (Cicle Mitjà) 3r i 4rt. Dibuix sobre el món del transport de persones. Berta Solsona, alumna de 4rt de primària de l’Escola Vedruna de Balaguer.
      Descarregar (.jpg)
    • Grup-2 (Cicle Superior) 5è i 6è. Expressió plàstica lliure sobre la mobilitat sostenible. Blau Novell, alumna de 6è de primària del Col·legi El Carme de Lleida.
      Descarregar (.jpg)
  • Expressió literària. Prosa.
    “Cròniques d'a bord: el transport públic en 40 línies”.
    • Grup-3 (1r Cicle d'ESO). Ferran Siscart, alumne de 1r d’ESO de l’IES d’Alcarràs.
      Descarregar (.pdf)
    • Grup-4 (2n Cicle d'ESO). Mar Fillat, alumna de 3r d’ESO del Col·legi El Carme de Lleida.
      Descarregar (.pdf)
  • Expressió escrita.
    “Quin model de mobilitat reflecteix la publicitat?”
    • Grup-5 (Batxillerat i Cicles Formatius). Aida Berengué, alumna de 2n de batxillerat de l’IES Lo Pla d’Urgell de Bellpuig.
      Descarregar (.pdf)
  • Expressió escrita.
    “Redacció lliure sobre la mobilitat sostenible”
    • Grup-6 (alumnes de la formació de persones adultes). Casimir Campmajó, alumne del Centre de Formació d’Adults de Mollerussa.
      Descarregar (.pdf)
  • Fotografia.
    “Com ens movem?”
    • Grup-7 Fotografia (mares i pares). Elena Garcia, mare d’alumnes de l’Escola Pràctiques II.
      Descarregar (.jpg)
  • Prosa.
    “Article d’opinió sobre la mobilitat sostenible”
    • Grup-8 (mestres i professors). Montserrat Aloy professora del Centre de Formació d’Adults de Tàrrega.
      Descarregar (.pdf)

Preguntes freqüents

Aquí trobaràs la resposta a algunes de les preguntes que us poden sorgir a l’hora d’inscriure-us o de participar en el Concurs:

Qui hi pot participar?

Al Concurs Escolar Parada Literària, hi poden participar tots els alumnes de centres educatius públics, concertats i privats escolaritzats a la província de Lleida.

També els pares i les mares d’aquests alumnes i tot el personal docent.

I si els meus alumnes ja hi van participar l'any passat?

No importa, ja que a cada cicle es participa en una categoria diferent i en qualsevol cas es tractarà de fer una creació diferent a l’any anterior.

Quina feina extra suposa per al professor?

El Concurs Escolar Parada Literària està integrat en el currículum educatiu. Per això no suposa cap feina addicional.

Només cal que cada educador proporcioni al seu grup classe les instruccions per tal que els alumnes desenvolupi el treball a l'aula (en funció del temps i les possibilitats de què disposi).

L'educador tan sols es compromet a explicar-los l'activitat i a fer-nos arribar posteriorment els treballs de participació dels alumnes.

Els alumnes s'hi poden inscriure i participar-hi pel seu compte?

No. Per participar en el Concurs és necessari que un educador del centre s'encarregui de la inscripció.

Hi ha condicions a l'hora de fer el dibuix?

Els dibuixos s’han de realitzar en una mida A4. Altres tècniques creatives seran de format lliure.

Hi ha condicions a l'hora de fer les redaccions?

Els treballs escrits s’han d’escriure utilitzant la plantilla del Concurs. Cada redacció només podrà utilitzar un únic full de plantilla, escrit a doble cara, en l’espai indicat.

Els treballs s’han d’escriure a mà.

Què passa si tenim més dubtes sobre com fer el treball, com s’han de lliurar o qualsevol altra pregunta?

No passa res. Us podeu posar en contacte amb nosaltres i us ajudarem.

El treballs dels alumnes es publicaran en algun lloc web?

Es publicaran els treballs de tots els guanyadors al web del concurs,  http://www.atmlleida.cat/paradaliteraria/#guanyadors, al lloc web de mobilitat dels Serveis Territorials d’Ensenyament a Lleida https://sites.google.com/a/xtec.cat/mobilitat-sostenible/inici i a les xarxes socials de l’ATM.

Com ha de lliurar els treballs l’escola al servei educatiu de la seva zona?

Un cop garbellats tots els treballs, els centres educatius els trametran, amb indicació d’autoria al servei educatiu de la zona abans del 23 de març de 2017, el qual definirà un primer nivell de selecció per als presentats en la seva demarcació, i en remetrà els seleccionats a la fase de jurat únic.

Com han de lliurar els treballs els serveis educatius a l’ATM?

Un cop els serveis educatius hagin recollit els treballs de les escoles de la seva comarca, l’ATM recollirà via missatger els treballs als centres de recursos pedagògics el dia 30 de març de 2017. Els centres de recursos agruparan tots els treballs rebuts per categoria.

Material

En aquest apartat trobareu tots el material del concurs per descarregar i imprimir.